-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

براساس آية شريفة لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الاْ ?ُنثَيَيْن سهم مرد، دو برابر سهم زن است، آيا اين حكم نوعي تبعيض، در حقوق زنان نسبت به مردان نيست، توضيح دهيد.

برادر گرامي، براي روشن شدن قضيه ارث زن، و اين كه اسلام اجحافي نكرده، بايد نكاتي را مد نظر داشت: نظام حقوقي هر ملتي، براساس تفكر، عقيده و فرهنگهمان ملت، شكل ميگيرد و براي اصلاح و دست كاري در روساختها و ظواهر، بايد به مباني و زيرساختها، توجه داشت و نظام حقوقي مبتني بر مجموعه نظام فكري و عقيدتي و فرهنگي، بنا كرد.

اسلام، تأكيد دارد بر حيات تعقلي در اجتماع و دوري از زندگي احساسي و دور از منطق، لذا اساس و زيربناي احكام اسلام، بر همين نكته نهاده شده است كه واقعيتهاي موجود را در نظر ميگيرد نه خواست و ميلهاي زودگذر و احساسات را و لذا احكام اسلام، بر خلاف احكام جوامع عرفي، از ثبات و دوام برخوردار است.

بنابراين، اين كه اسلام، سهم ارث مرد را دو برابر زن قرار داده است، به خاطر برتري مرد، در اداره عقلاني جامعه، بر زن است، كه دو سوم ثروت دنيا را در اختيار تعقل و يك ثلث آن را، در اختيار احساس قرار داده است، كه جامعه به صلاح برسد.

علاوه بر آن، انفاق لازم و واجب بر عهده مرد است. كه حاصل اين نكات، امر جالبي است كه ملكيت 23 ثروت در دست مردان و 13 در دست زنان است امّا مصرف و استفاده 23 از آن زنان و 13 از آن مردان است، چون نفقه زن، بر مرد واجب است، تدبير 23 ثروت به دست مرد است و استفاده 23 از زن و اين بيان كننده آن است كه اجحاف در حق زنان، نشده است و فقط مديريت سرمايه، در دست مردان است.(تفسير الميزان، علامه طباطبائي، ج 4، ص 215، جامعه مدرسين.)

اين سؤال، در روايات ما، از ائمه معصومين نيز، پرسيده شده است. از امام عسكري، سؤال شد;

ما بال المرأة المسكينه الضعيفه تاخذ مسلماً واحداً و يا خذ الرجل مسلمين، فقال: ان المرأة ليس عليها جهاد ولانفقه ولاعليها ولاعليها معقله، انما ذلك علي الرجال;(وسايل الشيعه،ج 26، ص 94.)

چرا زن يك سهم دارد و مرد دو سهم؟ امام فرمود: چون زن جهاد و نفقه واجب ندارد و اين تكاليف بر عهده مردان است. حق و تكليف دوروي يك سكهاند، هركس تكليفش بيشتر باشد از حقوق بيشتري برخوردار است (من له الغنم فعليه الغرم)

يا از امام رضا چنين نكتهاي، سؤال شد، فرمود:

لان المرأة اذا تزوّجت، اخذت، والرجل يعطي ولذلك وفّر علي الرجال.(همان، ص 95.)

هنگام ازدواج، زن اموالي را ميگيرد و مرد (نفقه) ميدهد، به خاطر همين، سهم مردان بيشتر شده است.

و امام صادقفرمود: به علت اين كه زن، مهريه ميگيرد، سهم ارثش، كمتر است.(همان.)

لذا، با ملاحظه مجموعه اين مطالب، چنين استفاده ميشود كه: اوّلاً به خاطر مديريت عقلاني سرمايه، تدبير بيشتر اموال، به دست مردان، افتاده كه غالباً از زنان در تعقل، قويتراند. گرچه، استفاده زنان چنان كه توضيح داده شد از سرمايه، بيشتر است. ثانياً: بهرهوري و حق ناظر به تكاليفي است كه بر عهده انسان، قرار ميگيرد و از آن جا كه، مرد تكليف مالي نسبت به خانواده و زن، دارد. لذا از حقوق بيشتري، بهرهمند است و اين، عين عدالت است نه اجحاف!

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.